Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ: «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή - Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα»

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων
Το Μουσείο Αργυροτεχνίας ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων
Εξωτερική άποψη του Μουσείου Αργυροτεχνίας
Εξωτερική άποψη του Μουσείου Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Πόλη Ιωαννίνων, Μουσείο Αργυροτεχνίας
Άλεφ, επιτοίχιο φυλαχτό και πιστοποιητικό περιτομής, μαύρο μελάνι και ακουαρέλα σε χαρτί
Άλεφ, επιτοίχιο φυλαχτό και πιστοποιητικό περιτομής, μαύρο μελάνι και ακουαρέλα σε χαρτί
Σανταγιά, αναθηματικό πλακίδιο, αφιερωμένο στη Νέα Ιερά Συναγωγή των Ιωαννίνων
Σανταγιά, αναθηματικό πλακίδιο, αφιερωμένο στη Νέα Ιερά Συναγωγή των Ιωαννίνων
Μορέ, εγχάρακτος ασημένιος δείκτης της Τορά
Μορέ, εγχάρακτος ασημένιος δείκτης της Τορά
Ξύλινο Τικ, θήκη για τον Κύλινδρο του Νόμου, με ασημένια, μερικώς επιχρυσωμένη επένδυση
Ξύλινο Τικ, θήκη για τον Κύλινδρο του Νόμου, με ασημένια, μερικώς επιχρυσωμένη επένδυση
Μεγγιλά, Κύλινδρος της Εσθήρ
Μεγγιλά, Κύλινδρος της Εσθήρ
12 φωτογραφίες
Φωτό:
Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος και η Ισραηλιτική Κοινότητα Ιωαννίνων συνδιοργανώνουν την περιοδική έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή - Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα», στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στην πόλη των Ιωαννίνων.

Η έκθεση, που θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου (ώρα 18:30), περιλαμβάνει υψηλής τέχνης κειμήλια των Ρωμανιωτών (ελληνόφωνων) Εβραίων από τα Ιωάννινα. Τα εκθέματα χρονολογούνται από το 17ο έως τις αρχές του 20ού αιώνα και μαρτυρούν, μεταξύ άλλων, ότι η αργυροτεχνία στους Εβραίους είναι στενά δεμένη με τις θρησκευτικές τους τελετές, είτε αυτές τελούνται από την κοινότητα στο πλαίσιο της συναγωγής είτε από την οικογένεια στο σπίτι.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε πέντε ενότητες, ξεκινώντας από την ερμηνεία του όρου «Εβραϊκή τέχνη» και τον τρόπο με τον οποίον αυτή εντάσσεται στις λατρευτικές συνήθειες του ιουδαϊσμού. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζεται η συναγωγή, ένας από τους κεντρικότερους θρησκευτικούς θεσμούς των Εβραίων, τόπος για ομαδική προσευχή και μελέτη, ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις συναγωγές των Ιωαννίνων. Η τρίτη και τέταρτη ενότητα αναφέρονται στο εβραϊκό εορτολόγιο και στις τελετές για τον κύκλο της ζωής αντίστοιχα. Στην τελευταία ενότητα, κείμενα, αρχειακές φωτογραφίες και οπτικοακουστικό υλικό αναδεικνύουν τόσο το ιστορικό πλαίσιο και τη μακραίωνη παρουσία των Ρωμανιωτών Εβραίων στον ελλαδικό χώρο, ήδη από τα Ελληνιστικά Χρόνια, όσο και την πορεία της εβραϊκής κοινότητας των Ιωαννίνων, η οποία γνώρισε ιδιαίτερη ακμή στις αρχές του 19ου αιώνα.

Οι Εβραίοι της πόλης συμμετείχαν ενεργά στην κοινωνική και πολιτική ζωή της τοπικής κοινωνίας μετά την ένταξη των Ιωαννίνων στο ελληνικό κράτος, το 1913. Ζούσαν αρμονικά μαζί με τους χριστιανούς συμπολίτες τους, διατηρώντας παράλληλα τις παραδόσεις τους και τη δική τους ταυτότητα.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά αντικείμενα, αργυρά και μη, που συνδέονται με τις θρησκευτικές τελετές, όπως: το Τικ με ασημένια και μερικώς επιχρυσωμένη επένδυση (όπου φυλάσσεται ο Κύλινδρος του Νόμου, το ιερότερο βιβλίο του ιουδαϊσμού), η Μαπά (μεταξωτό τετραγωνισμένο ύφασμα με το οποίο συχνά τύλιγαν το Τικ), τα ασημένια Ριμονίμ (επιστέψεις των ορθοστατών του Κυλίνδρου του Νόμου), οι ασημένιες Σανταγιότ (καθαγιασμένα αναθηματικά πλακίδια, αφιερωμένα στη μνήμη νεκρών μελών της οικογένειας ή υπέρ υγείας και ευημερίας των ζώντων), η ασημένια Χανουκία (οκτάφωτη λυχνία για τον εορτασμό του Χανουκά), καθώς και δείγματα από τις περίφημες ασημένιες Mεγγιλότ (κύλινδροι της Εσθήρ) των Ιωαννίνων.

Ξεχωρίζουν, επίσης, αργυρά αντικείμενα που χρησιμοποιούνται στην τελετή της περιτομής, βελούδινη μαξιλαροθήκη για την απόθεση του βρέφους, το Άλεφ (επιτοίχιο φυλαχτό και πιστοποιητικό περιτομής) και η Κετουμπά (γαμήλιο συμβόλαιο, που περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις του γαμπρού και της νύφης, καθώς και τη χρηματική αξία της προίκας).

Τα αντικείμενα της έκθεσης προέρχονται από τη συλλογή του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος, από την Ισραηλιτική Κοινότητα Ιωαννίνων και από την ιδιωτική συλλογή του κ. Ραφαήλ Μωυσή.

Η έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή - Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα» αποτελεί το δεύτερο μέρος του εκθεσιακού τριπτύχου με γενικό τίτλο «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή». Το πρώτο, με λαμπρά δείγματα της ηπειρώτικης εκκλησιαστικής αργυροχοΐας, είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν περισσότεροι από 18.000 επισκέπτες στο Μουσείο Αργυροτεχνίας των Ιωαννίνων.

Η έκθεση «Όταν η τέχνη γίνεται ιερή - Εβραϊκά κειμήλια από τα Ιωάννινα» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας του ΠΙΟΠ, στο Ιτς Καλέ του κάστρου των Ιωαννίνων, θα διαρκέσει από τις 20 Σεπτεμβρίου 2017 έως τις 11 Ιανουαρίου 2018.



ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ

ΠΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ

Τίτλος*
Γράψτε το σχόλιό σας*
Ονομα που θα εμφανιστεί στο σχόλιό σας
E-mail
Τα πεδία που είναι σημειωμένα με * είναι υποχρεωτικά

Γράψτε το κείμενο όπως το διαβάζετε παρακάτω:
Αν το κείμενο δεν είναι ευδιάκριτο, πατήστε εδώ να δημιουργηθεί νέο κείμενο.